Wednesday 16 January 2013

My very first time



Assalamualaikum wbt & selamat pagi yang sungguh fresh! hihihi....

Alhamdulillah...setelah 26 tahun 33 hari aku hidup di Malaysia neh, berjaya jugak jejakkan kaki ke satu satunya negri semenanjung yang belom pernah aku sampai..... * tangan di dada * poyos *

Memula citenya semalam gedix gedix ajak husband bawak jenjalan ke Cherating... ala tak jauh pon dalam setengah jam je dari Kuantan (ko tak payah beria nak tertidur dalam perjalanan pon takpe haha)

Disebabkan pergi pon dah petang so sampai sana dah gelap, makanya tiadalah pikca (picture) yang berjaya di snap... kitorang sempat pegi makan je terus sekali aku berbuka puasa ganti ke 6 huah3... suami bawak la pulak ke Cherating Lama kekonon nak nengok laut kann... tapi pong tidak berjaya sebab keadaan die macam scary pulak memalam dengan takde lampu so tak nampak...

''Takpela yang, kita kena pegi siang siang baru nampak... lain kali jelah, ni bahaya pulak gelap".. ujarku pada husband. ekk? macam tu eh aku cakap...ermm lebey kurangla....

Ala aku pikir takpela dah takde rezeki, lagipon dekat aje lain kali buleh je pegi lagiii ... ahahah konpidenn...

Lagipon as said by my husband, takde ape yang beza nye lah same jee pantai nya dengan pantai kat negeri lain (so memangla aku takde rasa rugi pon time tu)... 

walaupon macam tu aku cakap bendanya kita nak merasa la kan kat tempat orang pulak... dah tak penah pegi, jauh..alang-alang dah sampai misti mau pigi hahahah...nanti ade jugak boleh kate.. Cherating? oo aku dah penah pegi dah hikhik...
kalo tak kempunan aku dok dekat tapi tak dapat pegi. 

Walaupon basically tempat ni hampir sama dengan tempat lain di Malaysia ni tapi rasa seronok tu tetap ade yela tempat yang kita tak penah sampai kan, tetap rasa interesting...

Yang best pada aku, masa otw kesana tu kita boleh nampak laut dari tepi jalan sepanjang jalan nak sampai ke Cherating tu... siap boleh nampak  ombak die memukul mukul pantai (ewwahh)... 

E'eehhh... ade lauttt....!  Waaaaaaaaa.. (bayangkan cemane rupa Sinchan ckp tu)
jakun nye aku huhu... teruja siket beb.

Rupanya aku tak tau pulak yang Kemaman, Terengganu dekat sahaja daripada Cherating... so, pegila kami pegila ke Ganu pulak malam tu. ala it takes about 15 min je kot..bak kata mak aku sementara kencing pon boleh sampai (oke, ayat ni aku olah siket)...tapi memang sekejap je laa....

Setelah hampir 15 minit.

************************************************



Yeeaaaayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!! Terengganu! here i come! hohoohhohohoho..... kateku ketika menghampiri gerbang Terengganu


Festime kome! (~.^)


SpedaLoca.blogspot

Akhirnya, pada tanggal 16/01/2013 sampailah aku ke Terengganu... sempat gak aku membeli air,asam dan cekedis kat sana, as soveneir.. huh?!

*tokey kedai india...." tujuh ringgit empak"... haa buleh dengo ore india ckp ganu ;)

Sempat jugak husband singgah Tunas Manja (ni je yang ade lepas puas pusing pusing tengah malam carik kedai juai udang) beli umpan udang..Alang-alang nak mancing pulokk... 
glamer Tunas Manja ni weh kat East Coast... patot susah nak jumpe Tesco, Econsave kat Kuantan ni...

Ok.Dah beli, ktorang pegi Taman Persiaran ... hmmmm memula kitorang usha sampai abes taman tu tengok ade orang mancing ke tak...kang dibuatnye gelak dek orang je kang tengok kitorang mancing , kot kot la macam sia sia je aktiviti tu kat situ...
* dari pemerhatian banyak kapel ish3 (geleng pale)....orang mancing ade DUA orang je *


SpedaLoca.blogspot



Bla bla bla bla bla bla blaa.............


Tadddaaaa..... dah dapaatt...tapi yang ni kecik jelahh... takpe, janji hepi! ;p
Kali kedua memancing setelah diajar suami ngeh3...


Lagi satu yang pelik pada aku ni AKU TAK MAKAN IKAN....Aku tak makan ikan kecuali ikan bilis, ikan masin, sardin, termenung, terubuk wAhaahahah.... kiranya ikan yang kecik kecik dan murah murah jela...

Masa kecik kecik dulu ingat lagi orang cakap kat aku.. 
"ruginye kamu, abah kamu suka beli ikan beso beso mahal mahal kamu tak makan pulak.." well, dah aku takde rase suka takdela rase ruginye ye tak... rugi ape plak, adik beradik 7... no hal... hahaha..

Alah, ade kengkawan pun cakap pelik jugak...
e'ehhh ape peliknya, ade kan orang tak makan Ayam??... ade kan orang tak makan daging??

Suami pon sama macam aku, jenis tak makan ikan... seeeeee, serasi kan serasi kannnn huhu.. tapi at least suami ni makan jugak ikan sedap sedap macam bawal, siakap, kerapu.....

So, mancing...Motip?
Senang je... saje seronok seronok buat hobi masa lapang leerrr...


Eh, kalau macam tu...ikan korang tangkap cemane? Gini, pon senang jugak:

1. Zaman bujang bujang dulu kalau suami mancing dapat ikan die pegi bawak kedai makan mintak tolong masak...itu pun selalunya memember die yang sapu...

2. Tanya orang orang yang ade kat tempat kejadian... "Abang nak ikan ni..?"

3. Dah seronok seronok dapat ikan... kita cabut, then kitorang hummmbann kau balik dalam sungai/laut tu.. ngeengeengee...

4. Ataupun..bagi kucen!! hahaha.. aritu ade kucen sebelah kitorang tapi die macam segan+malu+takut+jual mahal = die tengok2 ikan then die bla macam tu je...cettt...


Dah dapat ikan? ok jom balik... ape dibuat duduk lelame hihi..nanti ade rezki datang lagi yee...

Ok bai ^.^



Suami saya nama ShafiQ



*motip gambo ni hanyelah semata nak tunjukkan ni baju baru beli dari Moddy... hati berbunga riang.. *

No comments:

Post a Comment